Galleri Haveri.

Lämnar hemmabryggan 060526

Färdiga för att gå ut, äntligen.
Packar Iväg!

Efter tio minuters färd larmar det från motorn. Olja? Vatten?
Ringer mekaniker Arne. Han har många teorier som vanligt.
Öppnar värmeväxlaren och ser att det är tomt på kylvatten. Fyller medan vi stilla niger för ankare 10 minuter hemifrån.
Startar maskin och far en halvtimme utåt. Ankrar. Äter gott och somnar för ankare.

Nästa dag, 27 maj.
Äter god frukost. Kollar kylvattnet i värmeväxlaren. Tomt!!!
Fyller kylvatten från sötvattentanken. Kollar oljan.
Det rinner vatten upp ur oljestickans rör!!!
Ord kan inte beskriva känslan .......
Ringer sonen för att få bogsering hem (5 Nm).
Ringer mekaniker Arne och får en massa mindre roliga teorier om vad som hänt.
Ringer "Trossen", dvs Sjöräddningssällskapet och får tag i Rescue "Liv" från Möja.
Dom säger:"Kommer om 40 minuter". Ringer sonen och avbeställer hämtning med gamla Marga.
Rescue "Liv" är hos oss med skepparen Per Westerberg och däcksman Bernt Karlsson efter en timme.
Vi kopplar bogsertamp och "Handelsbanken Liv" drar hem oss på en timma.

Många tack till "Handelsbanken Liv" på Möja och till Sjöräddningssällskapets "Trossen"

Tampen kopplad Tampen kopplad På väg! Kopplar om till vår styrbordssida Nästan hemma Nästan hemma Nästan hemma Nästan hemma Per Westerberg Bernt Karlsson Loss Tack för hjälpen. 'Liv' Motor-reparation väntar

Men var är felet??
Motor-reparation väntar Motor-reparation väntar Motor-reparation väntar

28 maj.
Arne "båtdoktor" kommer på inspektionsbesök.
Rådet blir: "Kontakta en kunnig Cat-service!. Det kan vara ett 'typfel'."
Letar på nätet. Hittar Rindö Marine AB, som servar Vaxholmsbåtar och som kan Caterpillar.
Arne båtdoktor Arne båtdoktor Arne båtdoktor
29 maj.
Ringer Rindö Marine på morgonen. Dom är inte intresserade av privatbåtar.
Ringer PON Equipment, som säljer Caterpillar. Får tag i en man som direkt ger mig namn och tfn till en servicekille.
Jag ringer och han lovar komma kring tolv. Ställer in möten på jobbet och ilar hem.
Efter kort resonemang kring olika möjliga fel demonterar han oljekylen, lovar höra av sig så fort han provtryckt den.
Bortplockad oljekyl I behov ar lite färg
Pumpar ut nästan 40 liter (ur oljetråget), som bestod av först vatten och sen smörjolja.
Ställer dunkarna på däck för distribution till miljöstation.
Handlar 8 liter SAE 15W-40 för att fylla under tiden reparation pågår. Tråget rymmer 16 liter normalt.

31 maj.
Göran från Cat kommer 13.00. Ringer mig på jobbet. Ska börja demontera vattenpumpen till sötvattenkylningen.
Jag kommer iväg kvart i tre. Ringer Göran, som är i båten. "Det verkar inte vara vattenpumpen ....."
Det kan vara avgaslimpan (suck!) eller ett cylinderforder ... (suck, massor med arbete, kanske ta motorn ur båten....).
Jag ilar hem, byter kläder och går ner till Göran. Han fattar beslut om fortsättningen efter en stunds resonemang.
Jag kan inte återge det, men det innebär ytterligare en test av vattenpumpen.
När han åkt rengör jag motordelar och ställen på motorblocket jag aldrig kommer åt annars.
Målar och sätter mig och tittar på alltihopa.
Salongen är verkstad Vattenpumpen Nymålat Vattenpumpens plats Oljekylens plats

1 juni
Göran från Cat kommer 09.30. Ringer mig på jobbet. Ska börja montera ihop för att provtrycka vattenpumpen.
Vi har kontakt senare på dagen. Sannolikt kan vi provköra med ny vattenpump i morgon.
Han är säker på att felet ligger i vattenpumpen. Jag lovar ta ledigt fredag eftermiddag så att vi kan provköra.
Oljekylen på plats och målad

2 juni
Göran från Cat är tillbaka för femte dagen. Jag har tagit ledigt från jobbet på em och ska vara med att testa motorn.
Göran provtrycker kylsystemet efter att ha monterat en ny vattenpump till sötvattensystemet.
Jag åker iväg och köper olja för nästan 1000 kr för att testa maskin.
Vi startar. Först tomgångsvarv c:a 10 min. Sen 1500 varv lika länge.
Inget läckage!
Jag attesterar arbetsordern och Göran åker. Städar. Målar nya vattenpumpen.

Servicebilen på plats Hopmonterat Provtryckning Start och koll Nya pumpen

Härmed avslutas Galleri Haveri!