På väg mot Inverness, Skottland
Nordsjön bjöd på 2½ dygns bleke efter kulingen som härjat i flera dagar.
Vi går för maskin nästan hela vägen. Försöker segla andra dagen, men kursen
blir då 230 i stället för 280, så vi ger upp. Blir tvungna att handpumpa
över diesel från förliga tanken till motortankarna.
Nattpassen är spännande med trålare och oljeriggar omkring oss. Tack och
lov för en väl fungerande radar. Man ser oljeriggarna på 24 M avstånd.
Får delfinbesök, eller kanske snarare
tumlarbesök, flera gånger.
Radarreflektorn, som jag surrat i fotsteg i stormasten, lossar halvt och
slamrar mot masten. Den sitter nästan ända upp i toppen. Jag blir tvungen
att klättra upp 12 meter mitt ute för att få fast den igen. Jag surrade
mig ordentligt kring masten medan jag arbetade för att inte pendla iväg.
Det är mycket "hissande" för besättningen i förskansen. Dom sover inte djupt...
Fraserburg var en intressant upplevelse. En mycket kompakt fiskehamn med
många och trånga bassänger. Vi ropade upp hamnen ½ timme innan vi kom in
och frågade om diesel.
När vi kommer in visar oss hamnkaptenen direkt på en plats. Precis när vi
förtöjt kommer tankbilen ovanför oss och frågar hur mycket vi behöver.
600 l á 21p, dvs c:a 3 kr/liter. Snabbt och enkelt.
Vi lämnar Fraserburgh efter 20 minuters besök för vidare färd till Inverness
och Caledonian Canal.
Ringer Avimex (vindgeneratorleverantören) och ber honom ordna en reparatör
till Inverness. Han verkar inte vara världens kunnigaste när det gäller geografi...
Kapten