Position: La Coruna, nordvästra Spanien
Start 08.45 010810 från Falmouth.
Förtöjer vid boj 12.45 010813 i La Coruna.
75 h prick, varav 16 timmar under segel.
Får igång sjökortsprogram. Följer färden på en av datorerna på
navigationsbordet. Lätt att planera färd, lägga ut waypoints och rutter.
Gasoltuben tar slut. Byter till den andra. Måste komma ihåg att fylla!
Motorn har gått prickfritt bortsett från igenslammat bränslefilter, som vi
snabbt skiftar. Bottensats i tankarna har rörts om i den bitvis krabba sjön och
satt igen.
En travare till i mesan har gatt av. Undrar vad det var för kvalitet i de nya
Lindhagen satte i.
Natten 010810 - 0811 hamnar vi i trafiksepareringen utanför Ile d´Ouessant i
Bretagne. Måste starta maskin för att komma undan.
Vinden dör och vi kör vidare med mesan, stor och stagfock som stöd. Biscaya är
blankt i 2 dagar.
Hör rop om hjälp med diesel från Steal Away, en brittisk 34-fotare, som ligger
och driver med vind (svag) och ström. 70M och 40 deg ur kurs. Men vi går mot
honom.
7 h senare möts vi och kör diesel i 25-litersdunkar i en jolle mellan oss. 100
liter totalt.
Går mot La Coruna.
Besvärlig sjö vid kontinentalsockeln (4000m - 100m på c:a 10M).
Marinan i La Coruna har sett bättre dagar.
Staden är bitvis rolig att vandra i.
Wild Lady bjuder till fest 010814 på eftermiddagen - kvällen..
Steal Away ankrar 300m från oss.
Lilla motorn till jollen trilskas sedan vi fyllt bensin (gammal och sannolikt
för hög oljeinblandning). Därav kan man lära: använd inte bensin som stått i
båten i dunk hela vintern!
Byter till Evinrude, som är tung att lyfta i och ur jollen, men pålitlig.
Kapten