- - Captain's log - - 

2001-09-27

Glider in under travelliften 10.10 och står på land 10.15. Avspolning. Inte mycket beväxtning, men avskavd bottenfärg straxt under vattenlinjen efter gång i is.
Sen vidtar fem dagars intensivt arbete:
Tvättning av friborden med Y-10 (ett undermedel), rubbing med Autosol, två vaxningslager. Båten blir vit!
Vi hyr in två man som slipar ner bottenfärgen in på gelcoat. (90.000 esc, dvs 4.500 SEK)
Slipar ner böldpestangreppsblåsor (alltför många) och spacklar i med West Epoxi efter tvättning och torkning ett par timmar.
Slipar och tvättar, bleker och oljar avbärarlisten i teak.
Ett lager primer och två lager bottenfärg stryks.
Stockankaret lämnas till sandblästring och galvanisering. Grundas och lackas av oss.
Nytt fäste för akterlanternan svetsas på en rostfir båge akter om vindrodret. Waterstagets infästning i båten byts ut.
Vi är ganska möra i kroppen efter detta... men mycket nöjda med Sopromar-varvet. Professionella människor med goda resurser att fixa det mesta.



Anders Rapp