Förberedelser vintern-våren 2007.

Position Hemmabryggan

Vi gör sista turen för 2006 i nyårshelgen. Förtöjer sen vid hemmabryggan för vintern med extra tampar för att klara stormar. Sen vidtar arbetet inför nästa långsegling.

River ut, bit för bit, nedgångstrappan som är väldigt sliten och i behov av uppsnyggning. Tar upp i verkstaden i källaren, värmer av gammal fernissa, slipar, oljar och fernissar. Det tar ett par månader att få allt på plats igen.
Sen navigationsplatsen där det också står ett 120 liters kylskåp. Rensas rent från allt och så vidtar lackborttagning och slipning, oljning och fernissning nere på plats. Bygger sedan om efter nya idéer och kraven från nya instrument. Får plats med 3 datorer, en skrivare och överst AIS-transponder, extra hårddisk för bildlagring, omformare 24V till 12V och inverter på 300W för 220V försörjning när vi seglar. Allt byggs i ek.

Tänker igenom säkerheten inombords. Nytt grabbräcke i salongen, bygger om delar av bokhyllan så att böcker och TV samt stereo inte far omkring. Livflotten lämnas in för ompackning och förnyande av nödpack klass A.

All ny elektronik ombord drar ström. Förstärker därför 12V-banken med ytterligare ett batteri. Har nu 225 Ah i 12V-systemet. Byter också alla fyra hushållsbatterierna på 24V-systemet. De gamla köpte vi på Bermuda 2002. Dom har gjort sitt. Nu har vi 230 Ah på 24V-systemet färskt också. Drar nya kablar och kontakter för 220V-systemet. Vi har en generator som ger 8 kW trefas på motorn och är på så sätt självförsörjande när vi kör maskin.

Datakommunikation blir allt vanligare i hamnarna. Trådlösa nätverk finns för det mesta. Därför skaffar jag en extra antenn med en ”range extender” för att få god kontakt i hamn även om datorn står djupt nere i båten, i skydd för vind och väta.

En antenn till vår andra fasta VHF är tveksam. Med hjälp av sonen dras en ny antennkabel genom mesanmasten och kopplas in på en ny antenn i masttoppen. Monterar även ett par reservantenner på push-pit vilka kan användas till både AIS och VHF. Konstaterar sedan att VHF nr 2 inte är riktigt kurant. Lämnar in den och man konstaterar att den har gjort sitt. Köper ny apparat, Raymarine 54E. Med DSC och ”distress-funktion”.

Kontaktar försäkringsbolaget, Admirals, och berättar att vi ska ut ur Östersjön och ner till Portugal. Dom svarar att det kostar si och så många € extra utöver de 12.750 SEK vi betalt redan och att jag måste besiktiga riggen och dom måste godkänna den innan jag får lämna bryggan. Kontaktar då Eje Wåhlstedt, besiktningsmannen vi hade före avseglingen 2001. Han kollar riggen och tycker det är helt ok. Men försäkringsbolaget vill att vi klättrar och synar allt i detalj, särskilt ”terminals”, dvs pressningarna av vanten. Vilket i skrivande stund återstår att göra.

Vad mera av förberedelser ...... Utsortering av böcker och diverse material som ligger kvar sedan förra långseglingen. Ursköljning av vattentanken (1000 liter), byte av alla filter, byte av olja i motor, backslag, reversering. Service av vindrodret som börjar bli till åren och lite glappt. Service av ankarspelet som vi är oerhört beroende av med tanke på 100 m 12mm kätting som inte kan tas upp på annat sätt. Tvätt av allt sänglinne. Genomgång av förbandslådan med förnyande av sådant som måste.

Sjökort har vi, både på dator och i pappersform. Men jag måste kolla papperskorten. Finns alla ombord? Och massor med småfixande. Se till att allt sitter fast. Hur mycket som helst. Men jag vet att saker kommer att gå sönder hur mycket jag än försöker förebygga, så därför måste verktyg och reservdelar av alla de slag finnas ombord.

Att förbereda en båt för långsegling är lika stressande som att vara yrkesverksam i arbetsledande ställning. Jag får nästan magsår på kuppen. Vaknar på småtimmarna: ”Måste göra det, måste göra det, ja visst ja, och så det också .....”.

Den allra svåraste förberedelsen är av lite annorlunda slag. Vi har en 20-årig katt, trogen följeslagare på alla seglingar. Men nu är han för gammal och stapplig. Jag måste åka iväg till veterinären och avliva honom före avsegling. Det kommer att bli mycket svårt att gå igenom!

En kinesisk (tror jag) berättelse säger att när man ska segla iväg långt ska man bestämma dag, ta avsked på utsatt tid, segla iväg till nästa vik, kasta ankar där och sen göra allt färdigt.


Så blir det nog.

Kapten och Redaren