Resebrev 1

Kalmarsund 070616

På väg.
En rullande slör förbi Dämmans fyr. Målet är Utklippan om vi orkar. Annars går vi in i Kalmar eller någon annan hamn längs sundet.

6:e dagen på väg på långresa nummer 4. Första långresan var med Corona AQ -95-96. Andra var med Arctic Fox 1998, när vi seglade hem henne. Tredje var vår årslånga tur till Karibien. Och nu är vi på väg mot Medelhavet.
Det är fortfarande lite ofattbart. Att komma till Visby ger lite semesterkänsla. Att komma till Oskarshamn likaså. Men det är 5 år sedan jag gick genom Kalmarsund senast. Kanske kommer känslan av långfärd då. Men inte än ......

Dag 1: Seglar iväg från Tuna med 4 unga män ombord. Ja, segla är kanske lite mycket sagt. Vi försökte på Kanholmsfjärden men gjorde 0,2 knop, så det blev maskin ner till Rånöhamn i södra delen av Mysingen. Jag hade radiokontakt med långseglarvännerna som ligger i Spanien och i Medelhavet. Dom lyckönskade till att jag äntligen kommit iväg.

Dag 2: Drar igång maskin vid 06.20. Upp med ankaret och iväg mot Landsort, där vi hoppas på god vind. Icke! Vi går med segel och maskinstöd ända till Visby. 15 timmar! Förtöjer vid 21-tiden och tas emot av svärson och barnbarn. Besättningen rusar iväg till närmaste pizzeria. Sjösjukan hos jungman var plötsligt som bortblåst.

Dag 3: Kvar i Visby som planerat. Blir bjudna på middag hos dotter med familj efter att ha varit turister ett tag i stan. Inte mycket folk än.

Dag 4: SW kuling gör hamnen skvalpig och tur till Oskarshamn omöjlig. Pysslar med båten, dvs fixar stopp i toalettavloppet, konstruerar säkring till ryggstöden (så att inte allt faller ur i sjögång. Borde ha genomförts någon gång 1998!). Barnbarnen drar iväg och badar trots SW kuling mot stranden.

Dag 5: Byter besättning. Jungman mönstrade av dag 3 och i stället kommer 2 barnbarn till ombord för segling till Oskarshamn. Som naturligtvis blev med motorstöd med gammal sjö i häcken.

Dag 6: Besöker min gamle far med 4 barnbarn och son. Ett rörande möte mellan 4 generationer. Barnbarnen från Visby tar färjan tillbaka till hemön och kapten med son och två sonsöner seglar iväg söderut framåt eftermiddagen. Hård NE bris, 8-11 m/s. God fart. Siktar på Utklippan i morgon.

En sak har kapten lärt sig dessa första dagar: Det är svårt att väcka unga män mellan 11 och 18 år. Framför allt i en båt som rör sig som moderlivet och mullrar som fadern. Dom vill aldrig gå upp!! I övrigt fungerar det väl ombord. Båten känns helt ok. Det enda som oroar är nu SW vind under längre tid. Då blir det tufft att ta sig till Holtenau i tid. Södra Östersjön är bred.

Skrivet i Kalmar dit vi anlände 22.20 efter 8 timmars segling.