Resebrev 4

Cuxhaven 070628
Så har vi gjort Kielkanalen. Med två nätters uppehåll i Rendsburg pga västlig storm. Skönt att ligga i hamn mitt i landet när det drar på. Trots det krängde vi 10 grader mot kaj när vinden tog i.
Vi går vidare nästa dag genom kanalen. Blir passerade av många fartyg och bland dem "Stena Forerunner". Vi ser en man gå ut på bryggvingen med kamera. Efter en stund ropar Stena-båten upp Arctic Fox på ch 16. Mannen på bryggan vill skicka bilderna till mig och ber om mailadress. Det ska bli spännande när jag kommer åt internet igen.

Den nya besättningen fick börja med att uppleva hamnliggande. Hamnliggande är det mest enerverande man kan uppleva när hela kroppen är inställd på ”segling---- ut---- iväg”.
Livet är inte alltid lätt.....

070629
Blir kvar ytterligare en natt. SW drar på och utsikterna att komma till Helgoland minskar. Lågtrycken står på kö över Atlanten med hård SW och regn-åskbyar. Besättningen är lite nedstämd och lite krasslig så kapten har svårt att muntra upp i hamnliggandet. Vägen hit i går bjöd först på kanalfart i 5 timmar, omedelbar utslussning och sen 3 timmar stampande mot W-vind. Det var tur att vi hade tidvatten och Elbe med oss så att vi kom framåt. 3 knop genom vattnet och 8 knop över grund. Vilket betyder att tidvattnet gav oss 5 knop extra utåt mot Cuxhafen. Marinan är topp-modern. Hamnavgift €20, vilket är billigare än Visby och bättre.

070630
Tillbaka i Cuxhaven efter ett försök att segla till Helgoland. Vi gick iväg vid 9-tiden, hissade stor, stagfock och klyvare. Gjorde 6-7 knop på sydvästen. I lä av land gick det bra trots inåtgående tidvatten. Sen kom vi ut på öppet vatten, vinden gick på väst mer och mer och tilltog. 7-9 beaufort, vilket innebär 14- 24 m/sek. Bidevindssegling när det är kring 10 m djupt och smal ränna utåt öppet hav. Kort, tvär sjö och Arctic Fox stannar varje gång hon dunsar i. När vi seglat 10 M börjar vi stampa hårdare mot sjön. Fart kring 3 knop över grund. 1/3 av besättningen är lite blek i ansiktet och resten konstaterar att det inte blir något Helgoland i dag. Tvärvänder med jipp. Konstaterar att det är meningslöst att försöka.
-” Cuxhaven?
-”Ja”.
Vi länsar tillbaka med ett rev i storen och klyvaren struken. Kommer i hamn.
Vår gamla plats är ledig.
Svenska båtgrannar kommer och assisterar vid förtöjning.
Dom ska vara i Dublin om 9 dagar!! Runt England!

Pratar med holländsk båtgranne. Skepparn är imponerad över att vi vände.
-”Most people don´t do that! Even if it is rough and the crew is sick. Welcome back to Cuxhaven”!
Vi går på marinans krog och njuter en god tysk middag.
Får se hur det går i morgon.

Vlieland, Holländska Frisiska öarna 070703
27 timmar motor. Vi går med stor och mesan satta men vinden är på tok för svag SE. Det blir transport. Vi siktar först på Borkum men kommer snart fram till att vi skulle komma dit vid 3-tiden på natten. Byter mål och hittar Vlieland på lagom avstånd. Förtöjer vid 13-tiden 2/7.

Inseglingen skedde med 3-4 knop tidvatten mot. Hamninloppet är c:a 30 m brett och gav skepparen puls 200 när strömmen tog Arctic Fox sidledes. Full gas och rattande för hela slanten. Väl inne får vi bra plats långsides.
Kvällen bjuder på skådespel då den ena efter den andra holländska skutan kommer in i den trånga hamnbassängen och svänger runt för att förtöja. Vi står och beundrar skepparna länge.
Vlieland verkar vara en populär semesterö. Byn 10 min promenad från hamnen är mycket pittoreskt holländsk.
SW kuling drar över oss. Men vi siktar på att gå vidare till Ijmuiden i morgon för att möta ny besättningsmedlem.