Resebrev 47

Órmos Vlikho 090606

Órmos Vlikho är en vik på Levkas ostsida, helt skyddad. Ett litet samhälle med ett par tavernor och butiker och en hel del båtar på svaj eller längs en nyanlagd kaj. Vi ligger här sedan ett par dagar och bara tar det lugnt. Kanske kommer båtvänner hit så vi får prata svenska med fler än bara med varandra.

Vi har för övrigt döpt viken till ”Fjärilsviken” eftersom citrongula fjärilar flyger fram och tillbaka över vattnet hela tiden.

Den stora händelsen är att Evinrude, vår trofasta aktersnurra, har återfått livet! Dag2 här i viken sjösatte vi jollen. När jag nästan fått liv i snurran lossade startsnöret, det som Stig pillat med ett par dagar uppe i Preveza. Den tålmodiga redaren pillade i timmar och lyckades återställa ordningen. Ner med snurran i jollen igen. Efter justering av bränsleblandningen börjar motorn äntligen återfå sin livsgnista. Dag 3 kör vi till kajen, förtöjer jollen, promenerar i det lilla samhället, tar en öl på YC Vlikho, handlar i en liten butik där mannen övertygar oss att vi ska köpa lokal metaxa på lösvikt, dvs han häller upp 1½ liter i en plastflaska och tar 16 euro för det. Den är klart drickbar.

Evinrude startar utan kink på första rycket när vi ska ut igen till vårt hem mitt i viken. Och varvar ut precis som vanligt. Härligt! Det firar vi med vår nyinköpta metaxa!

Sådana här dagar blir det inte mycket att berätta. Dagarna flyter på och vi mår bra. Det förtjänar återigen att påpekas att ett liv utan ”måsten” är härligt. De enda måsten som ev. kan dyka upp rör inhandling av förnödenheter, reparationer till och från, och att skriva resebrev. Och dom måstena är överkomliga.

Vi har köpt flygbiljetter hem från Preveza och söker nu bästa och billigaste plats att lägga båten i 2 månader. Vi har preliminärbokat i Marina Levkas, men där är det dyrt att ligga under högsäsong. € 1200 för två månader. Vi söker andra möjligheter. I vilket fall som så är vi hemma 7/7 om aftonen och planerar att flyga ner igen i slutet av augusti för att fortsätta vår odyssee ett par månader. Kanske går vi genom Korintkanalen då och söker vinterplats någon annan stans. Många gör det i Turkiet. Kanske vi också.

Inget bestämt, inget fastlåst.

Söndag morgon väcks vi tidigt. På vår vandring genom byn såg vi en liten kyrka med fristående klocktorn där det sitter två mäktiga högtalare, riktade längs byn. Vi förstår nu att det inte var klockklang som skulle höras, utan prästens mässande. Det ljuder över hela bukten från åtta på morgonen och i åtminstone 2 timmar. Kommer man inte till mässan så kommer mässan hem till dig.

I går kom Apostrof med Sören och Eivor in i viken och ankrade upp en bit från oss. Vi träffades senast april 2008 i Lagos, den där dagen när Arctic Fox blev av med mesanmasten. Naturligtvis blir det berättelser om rutterna vi gjort och gemensamma vikar och hamnar.

Som avslutning måste jag bara ta med detta navtex som kom i dag. Jag förfäras över hur man hanterar konflikten i mellanöstern. (Mottagningen var inte 100 %, så det saknas lite tecken där det är "_".)

-----

AS OF 03 JANUARY 2009 1700 UTC
GAZA MARITIME AR_A IS CLOSED TO ALL
MARITIME TRAFIC AND IS UNDER BLOCKADE
IMPOSED BY ISRAEL NAVY UNTIL FURTH_R NOTICE.