Torsdag 11-07-07

Position: Grand Harbour Marina, Valletta, Malta

En liten tillbakablick.

Om att ligga på land …..

Vi har nu legat på land i 7 månader med aktern instucken under en olivlund i det antika Greklands Aktion, där Cleopatra och Antonius hade ihop det och där flottor slogos på fjärden utanför. Inom en radie av 50 meter finner man rester av deras badhus och villor. Underbart är att vila i en så klassisk miljö.
Vi äntrade vårt skepp om aftonen efter luftfartygets varv runt varvet, där vi kunde se vår kära skuta genom lilla fönstret på styrbordssidan. Landar och får tag i en taxi ända upp till olivlunden. Hissar väskor, tunga som f-n, ombord och öppnar, oroliga för lukter av alla de slag.
Icke. God atmosfär, om än lite gammal. Batterierna ok efter att solcellerna har fått sköta dom under vintern. Släpar ner överviktiga flygtransporterade väskor (tack SAS för att ni inte tog betalt!) och börjar packa upp. Lyse på i den grekiska natten och det viktigaste får sin förutbestämda plats.

Då hojtar Redaren vildsint: ”Det är råttskit och sand i nedgångstrappen!” Fram med sopborste och städa bort.
Under kommande natt får Kapten för sig att vi släpat upp det hela med väskorna från marken under båten. Lägger fram sin teori, men får omedelbart mothugg av Redaren.

Nåväl, dagen efter vidtar ordnande inför sjösättning. Redaren lyfter på trallen i sittbrunnen och finner ett rede av olivkvistar vid självläsutloppen! Hur f-n har musen kunnat bygga bo under trallen!? Eller var det en pippi! Nåväl! Fyllande av grekiskt gott dricksvatten i tanken och promenad bort till Tabernan 10 minuter från varvet för att äta mousaka, suveränt tillagad. En ouzo som fördrink och greek coffee med metaxa efter. Kan man må bättre.

Så vidtar sjösättning. Allt går som smort och smått dropp bara från propellergenomföringen. Går 1 Nm till stadskajen i Preveza. Ligger en vecka med små åtgärder var dag. Sätter klyvaren som fått vila inombords under vintern, pumpar jollen, tar upp aktersnurran från muggen. Med mera. Och lite mera musskit ramlade då och då fram och sopades bort.

Vi går för motor till Marina Lefkas. Kapten vandrar den långa vandringen till marinakontoret och betalar svinpengar för att få ström i två dagar. Kommer tillbaka och möter en Upprörd Redare! - ”Det satt en omtumlad mus på däck plötsligt och jag tog sopborsten och sopade den i sjön.”
Till historien hör att vi hade ganska rullig gammal sjö i ett par timmar när vi stävade mot Lefkas. Den stackarn var nog både utsvulten och sjösjuk! Vi studerar bägge den mus som driver med vinden och huvudet neråt i det salta medelhavsvattnet.
- ”Det var som fan”, kommenterar Kapten, och fortsätter med förberedelser inför färden ut i den Joniska Övärlden. Några dagar senare öppnar Redaren luckan under stora kompassen och utbrister igen:
- ”Det är musskit under kompassen och dom har ätit på mina handskar!”
Ny sanering ….. Kapten åker på det jobbet medan Redaren går till Supermercadon och handlar vatten m.m…..

Vi firar midsommar med en massa svenskar i Midsommarviken på Meganisi. Trevligt att träffa gamla goda vänner igen. Mycket ljuga som vanligt, och vi träffar Mats och Anna-Lena, som förliste med Elena på Los Roques för något år sedan.

Redaren öppnar några dagar senare en annan lucka i styrhuset för att ta ut något.
- ”Musskit här också!”
Och inte nog med det. Den lilla rackaren har tuggat på kablar och utökat hålet där kablarna ska gå vidare. Sanering igen! Vulktape på gnagda kablar.

Vi går till Ithaka, en av våra favorithamnar. Ligger ett par nätter i den sedvanliga kulingen som tar sin början vid 15-tiden och avtar i mörkningen. Gottar oss åt båtar som draggar och känner att vårt ankare sitter som berget. Och det gjorde det! Höll inte på att få upp det när vi väl bestämmer oss för att gå vidare till Kefalonia.

Nåväl, det är nästan 2 år sedan vi satte storseglet, så vi lovar detsamma att det ska få lite ljus igen. När vi tar av kapellet hittar vi ett rede, prydligt i översta vecket bestående av olivkvistar och blad. Med rörelse låter vi redet flyta iväg i hamnen i Vathi Ithaka.

Vi hissar storen, bara för att se hur den såg ut, på väg ut ur hamn. Då ser vi rester av ytterligare besökare vid akterliket.
Sanering!

Sen ska Kapten fixa rev 1 och rev 2. Drar ut dom ur bommen.
Där har dom dj-a besökarna gnagt av 2 m av bägge reven samt klippt draglinan!!
Jobb igen!

Att segla är ett äventyr. Att ligga på land innebär vissa överraskningar.

Så tuffar vi över Medelhavets blanka vatten. Äter, sover, kollar kurs, mår bra. Men Redaren, som ibland får lite aktivitetsbehov, börjar titta in i storbommen akterifrån och ser att det finns en hel del skräp där inne.

Efter en stund får hon ut en död mus ….. Och en till ….. Och en massa skräp, rester av revlinorna, olivträd och musskit.
Två möss minst har boat i storbommen i vinter. Den tredje dog en för tidig död i Lefkas Marina.

Vi kommer fram till Malta mitt på dagen efter 54 timmars motorgång. Får kontakt med Port Police via VHF och får klartecken att gå in efter noggrann kontroll av vilka vi är och varifrån vi kommer. Får tag i Grand Harbour Marina på VHF och blir anvisade en plats.

Det är skönt att förtöja ibland.
På kvällen är det 38 grader i skuggan.
Vi tar en promenad och blir betagna av Birgu, en av flera städer på halvöarna i bukten vid Valletta.

Nu är vi här sedan snart en vecka och mår gott och har ingen längtan efter att lämna hamn.

Ännu!

Kapten