Resebrev nr 38 2001-12-27


Resebrev 38, 011225 Position: Admiralty Bay, Bequia , SVG (Saint Vincent and Grenadines).
Så har vi äntligen kommit iväg från St Lucia, som inte riktigt motsvarar den bild kapten bar inom sig från 1995- 96.
Det har blivit dyrt både beroende på att man lärt sig att ta betalt och dessutom har den svenska kronan tappat mycket.
1996 betalade vi 6,85 för US$, i dag över 10 SEK. Men St Lucia gav en lite fadd smak eftersom man fick känslan att turister och båtfolk är till för att skinnas upp.
Särskilt då inom Rodney Bay Marinas område. Nu är vi som sagt på Bequia.
En liten ö med särskild dragning på skandinaver.
Det finns många bofasta här och så
alla skandinaviska båtar, som traditionellt firar jul hos Marianne, som är en institution.
Hon bor högst uppe på berget ovanför Port Elisabeth och bjuder in alla skandinaver till glöggparty på julafton.
Vi var naturligtvis där alla 13 i klanen. Tillsammans med ett par hundra andra skandinaver.

Och där fick kapten äta upp sin keps

Vi ingick ju ett vad, skepparna på Wild Lady och Arctic Fox. Vi fick inte förlora med mer än 3 dygn på överseglingen.
Och vi förlorade med 3 dygn och 4 timmar! 4 timmar på en segling över 2700 M!

Gunilla tillredde kepsen (från Portugal) med ett lager ostskivor, garnerat med oliver samt med texten ?Portugal? spritsad med Kalles Kaviar

De övriga svenska båtarna hade under den senaste veckan
tränat in en sång om kampen mellan de bägge båtarna och
framförde den inför alla på glöggpartyt varefter kapten på
Arctic Fox tar ordentliga tuggor av den ostmarinerade kepsen. Till publikens förtjusning!

Julklappsutdelning till barnbarnen skedde sen nere i Arctic Fox
efter att vi julbadat från båten och sen tittat på Kalle Ankas Julprogram på video. Övriga svenska båtar är djupt avundsjuka på det?..

Så har vi det just nu.
Vägen hit blev lite mer dramatisk än kapten önskat sig.
Vi seglade iväg från Rodney Bay vid 22-tiden för att segla genom den vackra natten och komma fram i tid till hotell och tull på Bequia.
Mitt i natten, när vinden avtagit och vi kör motor med stöd av storsegel, med halva gänget sovande,
sliter sig vindgeneratorn ur snörena som vi försökt surra fast propellern med. Den har givit upp igen och ger ingen ström (suck!).
I försöket att bromsa den slog kapten av ett av 6 propellerblad, så det var oerhörd obalans i den. När vinden då på natten tog i igen ruskade den hela mesanmasten och vi blev rädda att vindgeneratorn skulle falla ner i bitar.
Vi försöker kasta upp Hansalinor för att stoppa den, men misslyckas. Vi beslutar gå tillbaka upp mot St Lucia (c:a 10 M) långsamt.
St Lucias kustbevakning har sett våra något mystiska manövrer med full däcksbelysning och ropar upp oss.
Kapten förklarar situationen. Vi ser på radarn att vi är skuggade av ett mörklagt fartyg och gissar att det är kustbevakningen.
När vi i gryningen kommit upp i lä under södra delen av St Lucia klättrar Magnus upp de 8 metrarna till snurran och lyckas surra fast den ordentligt.

Så nu har vi varken bekvämligheten av vindkraft till batterierna eller färskvatten från watermakern.
Vattnet den producerar just nu har något av Östersjökaraktär, lätt bräckt ?..
Vi har försökt sätta i nya packningar utan större framgång. Vi hoppas kunna reparera alltihop på Trinidad i slutet av januari.
Vi kommer att gå till Chaguaramas där det finns flera varv och stora chandlers. Och så kanske vi får en titt på karnevalen i februari ?..


Annars är livet inte så pjåkigt. Vi har fått flera rapporter om snöoväder därhemma.
Här är det mellan 25 och 30 grader, lätt bris över ön. Vattnet håller så där 28 grader. Vi badar direkt från båten.
Tar jollen in i land. Sitter i skuggan med något is-kylt i handen och låter dagarna gå.

Ibland skänker vi en tanke norrut.

Redaren och Kaptenen.
Gunilla Anders

Låt Kepsen vara vädjar Brodern!
Jag bjuder 500 Kr !

Fy för att vara vicewebbmaster! Jag klarar inte radbrytningar