Resebrev nr 27 2001-10-14

Position: Puerto de Naos, Arrecife Lanzarote

Så kommer hör en liten betraktelse över skitig diesel, bränslefilter och bottensats i tankarna.

Vi kommer hem efter en handlingspromenad i ett "lördagsstilla" Arrecife. Alla var ute och handlade på stora varuhuset efter helgdagen 12/10, då man firar Columbus upptäckt av Amerika och därmed stänger allt! Vi handlade, fyllde varsin ryggsäck med varor och bar varsin påse den långa vägen till båten. På vägen passerade vi en mysig bar i skuggan med utsikt över inre-inre hamnen, som nästan torrläggs vid ebb (det är mer än 2 m tidvattenskillnad här). Tar en vätskepaus, lyssnar på Mozart, som stilla ljuder i högtalarna inifrån baren, mår jättebra, går vidare. Lassar jollen full med våra varor, ror ut 100 m till Arctic Fox och börjar fylla kyl och frys.

Då upptäcker skepparn att batterierna är på tok för urdragna och ska starta maskin för att ladda.

Caterpillar vägrar starta!

Så småningom får jag dock liv i maskin, men den vägrar varva upp och säger till slut stopp!

Startbatterierna är på lägsta nivå, hushållsbatterierna är på lägsta nivå och skepparn blir förtvivlad. Ropar i vanlig ordning på ch 77 till vännerna:
- "Hjälp!"
Varpå Håkan på Stundom kommer ut till oss, dyker ner i maskin.
Vi byter filter och konstaterar skit, vatten och ännu mer skit i dieseln, luftar och luftar och luftar, men maskin vill i alla fall inte sparka igång. Vi kopplar ihop alla batterier för att få kraft, tar bort luftrenaren, håller en bensinindränkt trasa i luftintaget till motorn.

Caterpillar vägrar starta!

Batterierna är nere på 22 volt (ska vara 24). Håkan lättar på ledningarna till spridarna. Luft kommer blandat med diesel. Jag drar ur sista dropparna i batterierna, Håkan står med skiftnyckeln och öppnar och drar åt ledningarna. Mer bensintrasa!

Caterpillar startar! Först tveksamt och sen, efter ytterligare luftning och utsläpp av skit ur ledningarna, med full kraft.
Suck! Tack och lov! Men sen kommer upptäkten att startbatterigeneratorn har packat ihop eftersom allt varit tjuvkopplat för länge.

Så är det att leva under de här omständigheterna. Snålheten bedrar klokheten. Vi köpte billig diesel i Falmouth. Det var sannolikt bottensatsen i en för länge sedan glömd tank. Och när vi var tvungna att läktra över diesel från förtanken till motortankarna under färden hit fyllde vi hela systemet med grumlig, gammal och billig diesel.
Priset för billig diesel blir högt. Bortsett från 4 timmars arbete i hettan nere i motorrummet för två man, rädsla att det är något allvarligare, måste vi nu hitta en firma som kan fixa generatorn åt oss. Så vi blir kvar här ett tag till.
Kapten och Redarn