Resebrev nr 31 2001-10-30

Position: Las Palmas , Gran Canaria

Ja, så är det dags igen att försöka sammanfatta upplevelser.
Vi ligger nu med en storstad akter om oss.
Utryckningsfordonen tjuter stup i minuten, trafiken bullrar och vi har landström och landvatten kopplat till båten. 7 kanaler på TV och 50 (minst) på radio. Vi har supermercados, chandlers och barer med utsikt över hamnen och vi har ett tiotal svenska båtar i marinan.
Biluthyrningsfirmor och IT-caféer. Allt som vi ställer som villkor för en bra förtöjningsplats. (Utom tvättmaskin!) Om man bortser från trafikbuller och nedsmutsning både av avgaser från Las Palmas och sand från Sahara.

"Muelle Deportivo", sportbåtshamnen, är stor! Vi ligger på ?pantalon? 14 av 17 stycken pontonbryggor. Och vi har förtöjt för att ligga här i 4 veckor. Det känns som en paus i färden. Och den behöver vi.....

Vi putsar och polerar. Reparerar och servar . Gör inköpslistor. Och umgås med alla vänner som finns omkring oss.

Nu är det bara 25/11 som gäller. Då ska allting vara klart för överfärden till Caribien.

Färden hit från Puerto Castillo var en upplevelse i sig. Atlanten var spegelblank! Vi satt i skymningen och åt middag i sittbrunnen medan båten for mot Las Palmas per motor och autopilot. 110M. Det enda dramatiska inträffade först på Gunillas nattpass och fortsatte sedan på Anders pass. En trålare som irriterade oss i 3-4 timmar. Vi blev tvungna ? i becksvarta natten ? att väja vid ett flertal tillfällen. Ansiktet in i radarburken, kalkylera vad trålaren kommer att göra och sen stänga av autopiloten för att väja. Åt rätt håll förhoppningsvis! Framåt 4-tiden på morgonen bestämmer sig ?vännen? att gå tillbaka till Fuerteventura och vi kan lugnt gå vidare mot Gran Canaria.

Och när vi närmar oss Las Palmas ligger spanska kustbevakningen där och verkar vara mycket intresserade av vilka vi är. Men de släpper förbi oss utan att borda. Så vi kan gå in till don Pedro på Texacomacken, fylla tankarna igen och få en plats av hamnpolisen. Gunilla får åka polisbil runt hamnen för att bli anvisad plats.

09.30 har vi förtöjt på "pantalan" nr 14 med mooring-lina i fören och två aktertampar i pontonen, landström och vatten kopplat.


2001-11-06
Det är trögt med brevskrivandet. Vi jobbar med båten hela tiden och har liksom slagit oss till ro. Styrman (dvs Tord) har kommit ner för några dagar sedan, så nu är det riktig ordning på mathållningen ombord. Vi hade ett litet h-e att flytta ut ur förskansen som ju varit vårt reservutrymme nu i 3 månader, skräpkammare om man så vill. Tord måste ju "hitta hem" igen.

Vi jagar det sista av nödutrustning som behövs inför ARC- rallyt.

Vi har också köpt en ny kortvågsradio av Wild Lady och fått nödvändiga tillbehör installerade av en firma i stan. Men kapten är inte riktigt nöjd. Vi kommer visserligen ut på alla frekvenser, men inte så bra som förhoppningarna var.

Anders har servat winschar och block, jagat reservdelar i form av cam-cleat. Allt har kraftiga lager av salt, på, i och under. Klängt i riggen för att kontrollera antenner och däcksbelysning samt lanternor. Allt måste fungera innan vi lämnar hamn.
Gunilla har skrapat och lackat trädetaljer. Tvättat och vaxat sittbrunnen.

Redaren Gunilla och styrman Tord rekognoserar stora matbutiker inför bunkring för 4 personer i minst 3 veckor. Detta inkluderar en liten matematisk övning: hur mycket toalettpapper gör 4 personer av med på 4 veckor? Förslag!?

Vi sköljer av Saharasanden var och varannan dag. Ofta är det ett brunaktigt lager på däck på morgonen.

Corona AQ kämpar just nu med sydvinden längs Marocko. De gick in i Casablanca på väg hit mer eller mindre för att söka lä för sjö och vind. Vi har radiokontakt 2 gånger per dag, 09.00 och 19.00 UTC.

ARC-deltagarna samlas långsamt. Hamnen är full av flaggor som visar vem som ska vara med i tävlingen över Atlanten. Det ska bli 240 båtar av alla de slag. Från 120-fotare till 27-fotare. Vissa båtar är helt sanslöst lyxiga och stora. Det är inte ens ögongodis för det blir för mycket av det goda.

Snart börjar festligheterna också.

Nu är vi i slutet av etapp 1.
Etapp 2 börjar 25/11


Kapten och Redaren
PS
Den som kan tolka bilden What Is This rätt vinner en flaska äkta Caribisk Rhum Vilken kommer att utdelas augusti 2002.
Högtidligen!
DS