Resebrev nr 51 2002-02-14 2002-02-16 2002-02-17 2002-02-18 2002-02-19

2002-02-14
Position:
Scotland Bay, Trinidad

Äntligen ute ur Chaguaramas. Här är vi omgivna av regnskog, som klättrar högt upp över våra huvuden. Ett trettiotal båtar svajar här inne. Stillhet och rent vatten.

Vi tvättar återigen vattenlinjen, den här gången med mildare medel. Går sen runt ett varv till och vaxar så gott det går alldeles i vattenytan. Men båten blir fin igen. Startar watermakern när vi laddar batterier. Den verkar fungera och tids nog blir nog vattnet helt drickbart också.

Och så är lyckan fullständig beträffande kortvågsradion. Kapten har talat med en båt i Panama, "Karsten" som håller ett skandinaviskt nät kl 19.00 lokal tid och inte minst i går kl 21 UTC, med "Gustav" i Borlängetrakten. Så äntligen fick jag använda vår HAM-signal: SM0WTS. Och jag gick fram så det dundrade på 14325 kHz ända hem till Dalarna!

Ännu lyckligare än jag var nog Stefan på Wild Lady, som sålt radion till oss. Han hörde samtalet och jag fick rapport om hans skinande ansikte. Kul!

2002-02-16
Position:
Islas Los Testigos.

Blåsigt nu när vi ligger för ankare under den största av öarna. Den enda fördelen med det är att vi har gott om ström ombord.
Vi var här för 6 år sedan och efter vad vi sett hitintills har tiden stått stilla på öarna. Kaktusbevuxna klippöar med underbara stränder med finaste korallsand. Vi har tillstånd att stanna 3 dygn, sen går vi till Porlamar. Hoppas bara vinden avtar så att vi vågar gå iland och lämna båten för ett antal timmar.

Innan vi seglade iväg från Scotland Bay gjorde vi ett strandhugg. Och vad vi blev besvikna. Där i strandkanten låg drivor med sopor och rester av tältstånd. Burkar, glas, engångstallrikar, och så sönderrivna soppåsar vars innehåll endast flugor ägnar sig åt. Tydligen har den en gång så jungfruliga bukten blivit något slags festplats. Och känslan för naturen efter festen saknas definitivt. Usch.

Vi seglar iväg efter 17 lokal tid. Har hyfsad vind i 20M. Sen avtar vinden och vi rullar in genuan, sträcker upp storen och tuffar motor resterande 70M till Los Testigos, dit vi anländer i soluppgången. Upp till Guarda Costa och bli inskriven i boken. Lite förhållningsorder på spanska och vi snappar det mesta. Över sundet till den största ön, där vi nu ligger och väntar på avtagande vind så vi kan gå iland.

Och så hittar redaren en bit av en saxpinne på däck! Vi söker på alla punkter där vi har saxpinnar och ser slutligen att vi nästan tappat storbommen under natten. Saxpinnen som låser bulten i bominfästningen har gått av och bulten sitter på trekvart i fästet.
Tack för att det inte gick längre!!!
Vi lyckas få dit en ny saxpinne och lovar oss att undvika jippar, vilket vi hade en del under natten. Samt att regelbundet inspektera bominfästning i stor- och mesanmast.

Suck. Allt som kan gå sönder går sönder förr eller senare. Allt som inte kan gå sönder går också sönder förr eller senare.

Får kontakt med Stockholm Radio med hjälp av radioamatören i Gustafs utanför Borlänge. Ringer Jonas (sonen) direkt från denna utpost i Venezuela.
Fantastiskt!

2002-02-17
Position: Korallsandstranden, Testigos Pequino.

Det blåser över näset. El så det räcker hela tiden. Men vinden är inte riktigt trevlig för komforten ombord. Det rullar och viner.

Vi har gått en promenad i dag över Testigos Pequino. Ungefär samma som för 6 år sedan. Bland kaktusar och andra stickiga saker. Sett ett tiotal iguanos rassla iväg i snåren och oftast innan man hinner få upp kameran. Dessa iguanos är mellan 3 dm och 1½m från nos till svansspets. Redaren var glad att kapten gick först men redaren var ledsen att hon inte hann se ödlorna .......

Men här är vackert! Färgerna är fantastiska. Vattnet, himlen, skymningen, natten med denna stjärnhimmel. Och i morgon bitti går vårt tillstånd att vistas här ut och vi måste fara vidare till storstaden Porlamar för att skaffa cruising-tillstånd för tiden på öarna med Pia och Kåge och en månad efter dem. Och för att bunkra förråd. För där är det billigast på hela resan. Så nu ska vi ta taxi till största supermercadon och skaffa allt som behövs i stort sett hem till Sveriget.

Och så läser vi böckerna.
Öarna kring Isla Margarita och även den ön själv är paradisiska.

Men formaliteterna är inte lika paradisiska. Det tar flera dagar att få alla "permits".

Så vi får väl se. Start i morgon i soluppgången och sen tar vi formaliteterna på eftermiddagen hos Juan i marinan i Porlamar.

2002-02-18
Position: under segel mot Isla Margarita.

Gladsegling! Halvvind och medström. Arctic Fox dansar fram styrd av vindrodret. Gunilla sitter och syr sista delen av soltaket, ett stycke duk som skall täcka aktre delen så att vi kan sitta i sittbrunnen även med låg kvällssol. Man ligger oftast med aktern pekande västerut beroende på att båten svänger på ankaret och vindriktningen är dominerande kring NE-E. Eller som vi konstaterade, svettande, Pekka, Arne och jag 1995 på svaj i bukten utanför Rodney Bay:
- "Vi har i alla fall kvällssol!"
Det är ett måste i Stockholms skärgård att man ska ha kvällssol över middagsbordet. Och nu sömmar Gunilla på skyddet mot kvällssolen, metervis med kardborreband sitter hon med och sömmar för hand. Men vi har ju några timmar på oss innan vi är framme .....

Så det kan bli.

Vi har numera regelbundna kontakter med andra skandinaviska båtar på "skandinaviska nät". Viss tid, viss frekvens håller några båtar i näten. Sylvia i Chaguaramas 8182 kHz 08.00, Ingemar i Nassau 16536 kHz 09.00 och Karsten i Panama 16536 kHz 19.00, allt lokal tid. - I Sverige får man lägga på 5 timmar vintertid. - Man får höra var vännerna befinner sig, kan kanske få en kort kontakt med någon, kan skicka hälsningar och framför allt håller vi reda på om det händer någon något. "Lorna", som blev rånade och Bo skjuten i magen utanför Venezuelas kust för ett år sedan, finns med. Befinner sig längst västerut i Caribien, på St Blas. Tänk att ge sig tillbaka till ett liv där en så traumatisk händelse ägt rum! Vi har inte lyckats få direktprat med dom ännu, men jag tänker skicka en hälsning från Arne och Eva på Solena vid tillfälle.

Och så har vi kontakten med SM4DLS, dvs Gustav i Gustafs, kl 21.00 UTC, dvs 22.00 svensk tid på 14325 kHz och med SM5DXJ, dvs Mats i Stockholm, samt slutligen även Stockholm Radio på ch 1203 på det marina nätet. Och dom lyssnar efter 21.00 UTC med antennerna riktade mot Caribien numera.

Sen finns det ett otal andra nät med väderinfo och prat mellan båtar, amerikanska, engelska, norska ......

Det är mycket att stå i med all denna radiotrafik. Det skulle du ha gillat att vara med om, Tord!

6 timmars segling till Porlamar kvar.
Inga delfiner, inga valar, inga segel. Bara en 5-8 m/s SE bris, stekande sol och lätt rullande, gnekande.
Fart 5-6 knop genom vattnet, 6-7 knop över grund, dvs 1 knop medström. Ekvatorialströmmen hjälper oss.

2002-02-19
Position: på svaj, Porlamar, Isla Margarita, Venezuela.

Så är vi då här igen. Den förra gången kunde vi gå till kaj ett par dagar men nu är det omöjligt. Vi välkomnades av "MarieLouise" med Per och Gun, som bjöd över oss på en ankarliggare så fort vi fått fast kroken på 2 meters djup. Lite utbyte av information, lite skitsnack och lite skratt. Dom berättar att öarna här omkring är rena söderhavet och rekommenderar en rundtur till Blanquilla, Tortuga, ner till fastlandet och till Isla Coche.
I morse när vi vaknar upp har dom lättat för att gå till Trinidad och sen till Tobago.

Vi har lämnat skeppspapper och pass till Juan, en agenten som fixar inklareringen här. Inklarering i Venezuela är inte helt lätt så man betalar gärna en hacka för att få det gjort. Annars kan det ta en hel dag. Vi kommer att få alla "permits" och stämplar i eftermiddag. 53.000 Bs (bolivar heter myntslaget här). Sist vi var här fick vi 350 Bs för 1 US$. I dag flyter kursen och den senaste noteringen är 890 Bs för 1 US$. En Polar (lokala ölet) kostar 400 Bs, vilket vi konstaterade efter pappersexercisen. Snabb huvudräkning ger vid handen att det är 5,20 SEK.

Vi har också beställt taxi ut till flygplatsen på torsdag kväll för att möta Pia och Kåge, så nu känns det lugnt. Vi kan då ägna oss åt att jaga inverter 24V - 220V samt att rumstera om i båten så att vår nya besättning finner sig till rätta.

Nu kommer vi att befinna oss i Venezuela c:a 1½ månad. Det ska bli spännande!

Ni må ha det så gott allihopa.