Resebrev nr 53 2002-03-07

Position: På kroken, Porlamar, Isla Margarita, Venezuela

Så är vi ensamma igen.

Låter eftermiddagen bara gå. Läser brev vi fått från Mick och Magnus, Margareta och Bosse, White Wings.
Värmen är ordentligt vass under soltaket.
Vi beställer vatten till i morgon bitti. "Water-baby" kommer ut med en stor gummijolle och tankar över färskvatten från sina jättetankar.
Sen behöver vi träffa "Diesel-man", en fiskebåt som kör runt och tankar oss med bränsle.
Och så behöver vi in till "Jak", en restaurant där man också kan fylla gasol.
Och så ska vi till "Rattan" och "CM" för att skaffa storförråd.
Och så ska vi vänta på paket från Sverige.
Och så måste vi växla in lite fler bolivarer. Kursen har förändrats. Vi får i dag 1000 bolivarer för 1 US$. Förra gången var det 930. För två veckor sedan. Snacka om inflation.
Och så klarerar vi ut med hjälp av Juan.
Sen far vi till Islas los Roques.

Så är planen just nu. Efter Islas los Roques måste vi tugga oss tillbaka mot sjö, ström och vind 180M via Tortuga till Porlamar för att klarera ut ur Venezuela. Vissa besättningar hävdar att vi inte alls måste göra det, men Juan avrådde från att smita ut ur landet för då kan man få problem med att komma in i nästa.

Det är lite fascinerande att segla mellan olika länder. När man flyger eller reser på annat sätt på land är in- och utpasserandet ganska enkelt. För seglare gäller forntidens regler. Först Immigration, sen Customs och möjligen också hamnmyndigheten. Det tar timmar! Formulär att fylla i med alla data. Har vi vapen ombord? Ämnar vi smuggla? Vad har ni för varor ombord? Passnummer, födelseort..... Oftast i 4 kopior som hamnar någonstans i någon skrivbordslåda. Men har man inte rätt papper till dessa authorities blir det problemas. Så vi är lite noggranna med att följa reglerna och att aldrig ifrågasätta vad tjänstemannen önskar av oss. Sen kostar det också. På de flesta ställen kostar det ett antal US$ att komma in och ut. Trinidad kostade inget att komma ut ur, men det tog 3 timmar att fylla i allting och sen ställa sig i rätt kö. Ställer man sig i fel kö tar det säkert 3 timmar till...

Manjana!


2002-03-08

Så har invertern anlänt! Nu fungerar systemet igen. Men frakten kostade nästan dubbelt så mycket som själva apparaten. 2400 SEK.

Det är dyrt att segla....

I dag har först Dieselman kommit och lite senare Waterbaby. Med en bunkerbåt på vardera sidan fyllde vi båtens alla tankar. 360 l diesel för 1 SEK per liter och 900 l vatten för 40 öre per liter! Vatten är dyrt här nere. Det kostade 370 SEK att fylla vattentanken. För 14 dagar sedan tog Waterbaby 25 öre per liter så inflationen har slagit till ordentligt!

Eftermiddagsvilan inträffar. Vi har varit på Rattan och handlat. Kommer hem med 5 bitar oxfilet och lite annat smått och gott. Normalt är kött svårt att få tag i härnere. För det mesta serverar restauranger fisk, höns eller skaldjur. Så oxfilet ska bli gott som lördagmiddag.

Men i kväll ska vi äta fisksoppa på tonfisken vi fick av en fransk båt på La Blanquilla. Han bara slängde över en fisk på 5-6 kilo när jag satt i jollen för att vi skulle iväg och höll på att packa ihop grejorna.
- "Voulez-vous de la peche...."
Fram med storkniven och bågfilen för att stycka den i kotletter. Sen blev det tunakotletter med en creolsk grönsaksstuvning och uppskjuten avfärd från La Blanquilla. Resten frös vi in. Vi har 8 kotletter av tuna i frysen och kan alltså inte stänga av den.

Det drar ström!

Jollen har en egen historieskrivning nu för tiden. För det första läcker den i botten, så det är ett evigt ösande. Det har den gjort sedan Spanien någon gång i augusti. Sen har den slitit sig två gånger och blivit infångad.
Första flyktförsöket var vid insegling till Juangriego där den helt enkelt vändes runt av vind och sjö och fästena till bogserlinan slets sönder. Pia och Kåge upptäckte det hela och ropade på kapten. Vi gick för maskin, så det var inte så besvärligt att fånga in den och lyfta upp den. Kapten går sedan ner i reservdelslådan och tar fram två begagnade fästen, blandar superlimmet och nästa morgon kan vi åter sjösätta jollen för att ta oss i land.
Andra flyktförsöket skedde på Blanquilla. Vi hade dragit upp jollen, grävt fast ankaret och sen tagit en lång promenad till en annan strand. Efter bad och sol tittar kapten bort mot jollen, c:a en km bort. Det verkar som om en våg dragit ut jollen i sjön! En snabb joggingtur mellan kaktusarna. Pust! I den värmen! Men jollen infångas 5 m från strandkanten. Tack och lov för utan jolle är man något begränsad. Så numera lägger vi jollen på däck under färd och förtöjer mycket noggrant när vi går iland.

Vi har fått rapporter om otrevliga incidenter i Venezuela och på Trinidad, där bekanta båtar utsatts för rån, i ett fall väpnat mitt inne i en stad. Det gör en lite extra vaksam. Hissa upp jollen och låsa dörren nattetid. Stänga luckorna kan man ju inte för då dör man av värmen. Men vi resonerar som så, att man kan bli rånad i Stockholm också, eller överkörd på Österskärsvägen. Risker finns med att leva var man än befinner sig och försöker man skydda sig mot allt så låser man in sig både mentalt och fysiskt.

Motorn mullrar för att ladda alla batterier. När det är klart ska vi iland och lördagshandla på CW. Det gäller att långsamt fylla förråden så vi klarar oss 2-3 veckor utan möjlighet att komplettera.

Ha det så bra!

Anders och Gunilla