Resebrev nr 55l 2002-04-02

Position: på väg mot Porlamar, Isla Margarita, Venezuela

Motorn dunkar på. Vi hade 17 timmar mellan Islas Los Roques och Tortuga, dit vi anlände i soluppgången. Sen drygt 10 timmar till Cubagua, en gammal känd ankringsplats. Och nu tuffar vi mot Porlamar, vilket kommer att ta 3-4 timmar beroende på motsjö, motström och motvind.

Veckorna på Los Roques glimrar i våra sinnen. Men så fick vi också smak på Tortuga, det dygn vi tillbringade i en underbar bukt på NE-sidan. Vi har aldrig trampat så fin korallsand som där. Som finaste vetemjöl, lent och jämnt. En liten fiskeby ovanför stranden och tro’t eller ej: en landningsbana för småplan, i stort sett två hjulspår genom buskvegetationen i närheten av bukten! Det går, enligt cruisingguiden, många historier om vad den airstripen har upplevt.

Natten till Tortuga såg vi i förväg inte fram emot. Vi oroades av att få hård motsjö och vind. Men våra farhågor visade sig onödiga. Vi fick en lugn motorgång på autopilot i månstrimman och kom fram så tidigt att vi var tvungna att gå på halvfart på slutet för att hinna få morgonljus innan vi gick in i bukten vid Punta Delgada. Har radioprat med Chiquitita och meddelar att vi är framme, sover ett par timmar och sen botaniserar vi kring bukten. Stilla afton, inte en krusning, ingen dyning går in bakom udden. Men två vrak visar återigen att det inte är ofarligt här heller. Det ena vraket var en 50-fots segelbåt som låg vräkt upp långt uppe på land.

Nästa morgon, i soluppgången, start mot Cubagua. Lite sjö och vind de första timmarna, men sen lugnar det ner sig och vi kan syssla med annat medan autopiloten sköter navigationen. Redaren sömmar på sönderblåsta signalflaggor och kapten jobbar med datorn, som inte är kurant. Kör scandisk, som sen får gå hela natten och den är ändå inte färdig på morgonen. 24 timmar och ändå inte klar! Men programmen fungerar tillfredställande, fast man blir orolig för ett nytt datahaveri på hemvägen.

För nu är det hemväg. Ringde i förrgår via Stockholm Radio. Pratade med sonen, svåger och med Per, som landar i Santo Domingo, Dominikanska Republiken, 22/4 kl 11.00. Han och Maria, som också kommer, ska vara besättning på överseglingen mot Europa. Maria känner vi inte alls, men Per vill gärna ha med henne som fjärde besättningsmedlem. Det är bra att vara fyra ombord på långa ben, så vi hälsar Maria välkommen ner och ser fram emot att lära känna dig!

I dag på morgonpratet på Skandinaviska nätet, 8182 kHz, sjöngs det för Gun på MarieLouise. Hon fyller 50 i dag och båtar runt hela Caribien grattade och sjöng. MarieLouise ligger just nu på St Marten och där finns tillräckligt med bekanta båtar för att det ska bli en riktig 50-årsfest, Kapten på Arctic Fox höll ett kort men kärnfullt tal till Gun från Isla Cubagua i Venezuela. Om skönhet, klokhet och erfarenhet, om vikten att vara lite rynkig, för det är där klokskapen sitter. Tyvärr kan inte MarieLouise svara för dom har bara en mottagare på kortvågen. Men dom lyssnar!

Ja, resten av färden till Porlamar ska kapten nu plocka ner ett antal bilder på diskett för att skicka hem till hemsidan. Hoppas webmaster Jonas snabbt kan få ut dem, för det finns glimrande vackra bilder från öarna vi besökt. Och så ser vi fram emot att läsa mail hos Juan och Alex på "Marina Juan".

Vi hörs.

PS
Kommer till Porlamar.
Ordnar båten och far iland med 4 disketter med bilder och resebrev för att skicka hem och sopor för att slänga.
Alex är hemma hos sig och skottar grus på tomten och datorerna är avstängda.
Kan alltså vare sig läsa eller skicka mail....
Tar en promenad till lilla supermercadon på stranden. Handlar det nödvändigaste, går förbi Jak’s bar och stannar för vätskepaus.
Pratar lite grann med Mike på "Night-Winds". Han låg här för 2½ vecka sedan också.
Han tipsar om ölet i D.R. "Presidente". Det lär vara det bästa!

Sen berättar vi om var vi varit och frågar om han varit där.
- "Tortuga! Did you hear about ’Cathouse’. They lost their boat!"
- "I answered their Mayday and realised we were too far away. Did they really loose the boat?" - "I am not sure, but that is what people tell us."

Suck.
Men vi vet inte ändå. Det snackas ganska mycket.....

Åker ut till Arctic Fox.
Låter dagen stilla vandra mot kväll.