Resebrev 6, 010730

Tord och Ulla har åkt hem. Båten känns lite tom och nattvakterna blir mycket tätare. Vi saknar dom av alla skäl ……

I Bruichladdich trodde vi att vi skulle hitta en dieseltank och vatten, men vi blev tvungna att läktra över c:a 200 liter till motortankarna från tanken i fören.

För den som inte vet:

Vi har tre dieseltankar: en i fören av båten som rymmer 300 liter. Den är helt isolerad från de två övriga, som ligger i aktern (under skepparns och redarns kojor) och som vardera rymmer 250 liter. De två aktre tankarna är kopplade till motorn, den främre är som sagt isolerad, vilket kan vara bra ibland, särskilt när jag fyllde den med vatten på Jersey 1998 …… !

Vi for från Port Ellen – eller snarare Bruichladdich - direkt efter inköp av whisky i stället för diesel. Det blev inte 400 diesel men 3 flaskor Bruichladdich.

Överfärden helt odramatisk, 24 timmar motorgång.

Howth Marina, norr om Dublin är ganska så exklusiv. IR£18 per dygn (1 IR£ = 12 SEK).

Blir anvisad plats A5 via VHF två timmar innan vi kommer in. Perfekt.

Väcks nästa morgon 07.45 av en något besvärad ung "hafenmeister". Ägaren av plats A5 har kommit hem och ligger och väntar på att få komma in.

Vi äter frukost, lite tidigare än vi tänkt oss!

Tankar 655 liter diesel á 41p.

Går till plats C13.

27/7:Har en heldag i Dublin.

28/7 mönstrar Tord och Ulla av. En tår kläms på däck och så iväg till tåget mot Dublin Airport.

Tvättar alla fendrar plus polerar skrovet.

Kör 3 tvättmaskiner + torktumlare.

Har kontakt med Avimex i Simrishamn. Vi får adress till fabriken i England. Dom vill att vi skickar vindgeneratorn dit.

Beslutar oss för att gå till Milford Haven.

Lämnar Howth Marina 29/7 kl 10.25.

Det blir några timmars segling, men inte så många. Tidvattnet tar oss österut och vi får kurs 130 grader i stället för 160. När vinden dör utanför inseglingsfyren till Dublin blir det motor. Vi går flera timmar med stor och mesan uppe, men fock och klyvare beslagna. Vid åttatiden drar vinden igen och tidvattnet hjälper oss. Vi seglar 2,9 knop genom vattnet och 5 knop över grund (tack vare att tidvattnet har vänt och puttar på oss) fram till midnatt. Sen blir det motor igen ända till Milford Haven i södra Wales.

En jättehamn med oljedepåer och en gammal tidvattenhamn med sluss där vi ligger i kväll. Marinan är tänkt att bli flott och kommer säkert att bli det.

Men försök inte få en bit mat efter 20.00!!!!

Vi vandrade till det ena efter det andra stället som borde vara en exklusiv fransk restaurant.

Så det blev bacon och ägg i båten i stället för en välkommenmiddag till Wales.

I morgon ska vi hyra en bil och köra till fabrikerna som tillverkar Avimex Windgenerator och Hydrovane Windvane (vindrodret). Dom ligger i centrala England, så vi blir borta ett par dagar från båten.

Det kommer att bli spännande att köra vänstertrafik igen ……

Kapten och Redaren