Resebrev nr 61b 2002-04-30

Position: 23°16,2N, 67°12,7 W, på väg mot Bermuda

Bleke! Mitt på Atlanten. Vi rullar fram för motor i vanlig ordning, halv maskin, och alla segel uppe. Men fram till i morse drog vi med 4,5 - 6,5 knop praktiskt taget på kurslinjen. Så kom en "ridge", ett slags högtrycksrygg utan vind och med vindskifte på nordsidan. Till vår fördel visserligen, men just nu mullrar det.

Batterierna är slut. Vi upptäckte för några veckor sedan att batterierna gick ner för långt över en natt. Fulla batterier ska förse oss med ström i 2 dygn innan vi behöver ladda. Kapten konstaterar att några celler i flera batterier inte har tillräcklig syranivå. Sen har det gått fort och vi får stänga av det ena efter det andra för att ha ström till lanternor nattetid.

Det är också en historia. I Santo Domingo började ett par oidentifierade fåglar att bygga bo kring seglingslanternan i stormasttoppen. Efter det fungerar inte seglingslanternan konstaterar vi för sent, dvs när vi kommit ut på öppet vatten och det är omöjligt att gå upp i toppen med verktyg för att reparera. Så vi måste köra motorlanternorna som drar 3 gånger så mycket ström. Och batterierna som inte har mer än 1/3 kapacitet just nu.

Bermuda, here we come!

Vi behöver en marina, en butik med 110Ah-batterier av standarddimension, klättra i masten, fylla diesel (har ni hört det förut) och vatten. Vi måste tömma tanken på skitigt vatten, skölja ur och fylla med drickbart d:o.

Bara jobb hela tiden. Fast just nu sitter hela besättningen på däck med varsin bok medan vi långsamt rullar mot målet. Inte en molntapp på himlen. Vi lämnar i dag tropikerna, så det gäller att ta vara på godvädret.

Båten har försetts med en innovation. Per och kapten konstruerade i går en ventilationsfläkt av en beg. fläkt från en gammal SAAB, två vattenflaskor i plast och en massa silvertape. Fläkten suger luft i en ventilator i förskansen och blåser igenom båten effektivt. Den levererades av Arne och Eva i Las Palmas före starten i november och var avsedd att bli utsug ur toalett och pentry. Nu kom den till användning i motsatt syfte: att få in friskluft i förskansen. Vi kan nämligen inte öppna luckan där eftersom vi doppar nosen i sjön ganska ofta. Luften blir något kompakt där framme. Men nu, så fort motorn är igång kan vi blåsa igenom båten ordentligt.

Livet går sin gilla gång. Vakter och frivakter, matlagning och disk. Dusch varannan dag. Vaktschemat är identiskt med det vi hade på överfarten hit

        Tid     Vakt    Frukost Lunch   Middag

Dag 1   00:00   Anders
        03:00   Gunilla
        06:00   Per
        08:00           Maria
        09:00   Maria
        12:00                   Anders
        14:00   Anders
        17:00                           Gunilla
        18:00   Gunilla
        21:00   Per

Dag 2   00:00   Maria
        03:00   Anders
        06:00   Gunilla
        08:00           Per
        09:00   Per
        12:00                   Maria
        14:00   Maria
        17:00                           Anders
        18:00   Anders
        21:00   Gunilla

Dag 3   00:00   Per
        03:00   Maria
        06:00   Anders
        08:00           Gunilla
        09:00   Gunilla
        12:00                   Per
        14:00   Per
        17:00                           Maria
        18:00   Maria
        21:00   Anders

Dag 4   00:00   Gunilla
        03:00   Per
        06:00   Maria
        08:00           Anders
        09:00   Anders
        12:00                   Gunilla
        14:00   Gunilla
        17:00                           Per
        18:00   Per
        21:00   Maria

Dag 1   00:00   Anders

Vägen hit har bjudit på både motorgång och fin segling. Längs D.R:s sydsida motvind och motström, sen pinkör genom det beryktade Mona Passage, sundet mellan D.R. och Puerto Rico. I kvällningen kan vi sen sätta segel och sträcker norrut. Skönt! Tyst och fint bortsett från knarr och knirr, vilket ingår i seglingsbilden. Maria och Per finner sig gott tillrätta och tar sina vakter ensamma i natten. Det som inte var så bra var värmen i den instängda förskansen, men det har vi ju ordnat nu.

Radiokontakterna numera innebär positionsangivelser. Flottan sprider ut sig. Båtarna på väg på Stilla havet är nu på väg mellan Galapagos och Marquesas. Båtarna på Atlanten siktar på Azorerna. Vi ska ju också dit, men först Bermuda. Människor man umgåtts med, människor man radiopratat med sprids nu över hela jordens oceaner. Det är en märklig känsla.
16546 kHz kl. 13.00 och 23.00 UTC:
"Hur går det för dig?"
"Bra, jag gör 6 knop rätt på mål."
"Vi har bleke."
"Här har vi haft 30 knop i nosen hela natten."
"Jag har 1297M kvar till waypointen som jag har lagt vid stambordet på Café Sport, Horta (Azorerna)."
I Cartagena i Colombia sitter Ingemar på "Stressless" och håller ihop morgonens nät och i Panama sitter Karsten på kvällen. Dom hör alla på Atlanten och Stilla Havet. Ger väderprognoser, goda råd och skämt.
I dag är det ju Valborgsmäss så Ingemar gav tips om hur man kan ordna brasan ombord....

Och Arctic Fox har i skrivande stund 557M kvar till angöringspunkt SE om Bermuda.

Anders Gunilla