Resebrev nr 67f 2002-06-17

Position: 49°36,3N 05°37,0W, på väg till Falmouth

40M kvar in i hamn. Motorn dundrar efter att kulingen lagt sig totalt i gryningen. Vi har gjort rekorddistanser de senaste dygnen, 170 - 180M per dygn med revade segel och surfar på över 9 knop. När vi hittade balans i segelsättningen klarade vindrodret av att styra, så vi har farit fram, dag och natt, sittande inne medan båten susat fram. När vi hörde en kulingvarning på 8 beaufort (18-20 m/s) tog vi in ytterligare rev i storen och rullade in klyvaren, men gjorde fortfarande 7,5 - 8 knop genom natten. Sen, som sagt, dog vinden totalt och nu är det järngenuan som driver oss mot hamn efter 9 dygn till havs.

Det ska bli skönt att få ligga still ett tag igen, men det får inte bli för länge. Vi måste stressa lite, vilket inte är vant. Och heller inte riktigt bra, eftersom vi har den värsta delen av Engelska Kanalen framför oss. Tiden i hamn blir arbete med autopilot och dator. Tanka vatten och fylla upp diesel. Gå ut och äta en blodig biff någon kväll. Bunkra lite grann, så det räcker en vecka. Fast vi har fortfarande burkmat både från Las Palmas och från Porlamar kvar i förråden, så vi svälter inte.

Så, när vi sitter stillsamt och språkar i sittbrunnen hörs en explosion av det kraftigare slaget. Vi är totalt allena men ända smäller det så det skakar i båten.
Ropar upp Falmouth Coastguard och frågar om det är några militära övningar här. Men svaret blir negativt och dom ska kolla upp vad det kan handla om. Kanske var det en ljudbang från något flyg?! Nåja, vi vaknade till ordentligt i alla fall.

Så, kära vänner, nu är det bara två etapper kvar av den här långa resan:
Falmouth - Kielkanalen
Östersjön

Sen är vi hemma. 1000M kvar. Det känns som en kort etapp.....

Anders Gunilla