Resebrev nr 67g 2002-06-20

Position: Visitors Pontoon, Falmouth, Cornwall, England

Vi blev riktigt ordentligt mottagna! 15M ut mötte tullen. Stora, svarta tullbåten. Dom passerade oss och gick utåt mot horisonten.
- "Dom kommer snart."
Sa vi.
Och dom kom! 4 man i en snabb gummijolle, full fart, direkt fram till vår styrbordssida, 3 man bordar oss och frågar om vi är medvetna om att det är olagligt att föra in droger och vapen. Vi säger att det är vi medvetna om.
Redaren styr oss in mot bukten utanför Falmouth. En man sitter kvar där uppe och frågar ut. Kapten blir uppmanad att gå ner tillsammans med de två andra som sedan söker igenom båten från topp till tå under en halvtimma. Mycket korrekta och mycket effektiva.
Sen lämnar de båten drypande av svett eftersom vi har elvärmen på och det är gott och väl 20 grader inombords och de är klädda i överlevnadsdräkter.
De går över i jollen, vi vinkar adjö till dem och de försvinner akteröver till stora svarta tullbåten.
Kaptens avslutningsreplik har de nog hört förr:
- "Tell us next time. We could put the kettle on if we know you´re coming."
- "Ha-ha!"

Vi kommer in i svarta natten, ankrar utanför marinan, sover gott. Vaknar tidigt eftersom vi vet att vi ligger i vägen för stora fartyg om de går ut. Ankrar om. Blir anvisade plats i marinan och förtöjer längs kaj. El, vatten, tvättmaskin, chandler, pub och allt vad vi vill inom promenadavstånd.

Och så till vårt kära styrproblem.
Rodret är vingligt. Lite snett. Autopiloten fungerar inte eftersom det tydligen tar i någon stans och då trycks en koppling isär och olja sprutar ut i akterluckan. Vi plockar upp smetiga kablar och annat trevligt där nerifrån, torkar och tvättar. Undersöker själva rodret och konstaterar att det är något fel!
Pratar med hamnkaptenen som hjälper oss att kontakta ett varv. Varvet lovar komma ner och titta på det hela. Samtidigt erbjuder sig Ståle, en norsk ung seglare, att dyka ner och titta på det hela. Han kommer, dyker och efter en stund ser han och kapten orsaken till problemet:
En spricka vid översta gångjärnet! En spricka som vidgas vid tryck. En spricka som måste repareras!
Vi måste lyfta båten och få rodret reparerat innan vi kan fortsätta.

Suck.

Allt som kan gå sönder går sönder. Allt som inte kan gå sönder går också sönder.
Och vi som seglat 3000M med detta. Bla. i kuling under 2½ dygn....
Det uppstod troligen när vi backade ut från tankkajen på Bermuda.

Anders Gunilla