Resebrev nr 70 2002-07-03

Position: På land, Mylor Yacht Yard fortfarande

Har som sagt sanerat akterluckan på hydraulolja. Vid två tillfällen. Och dagen efter, bägge gångerna, drabbas jag av magont och huvudvärk. Hydraulolja är giftig! Vilket härmed är bevisat. Det blir en dag framför TVn med Wimbledontennis och viloläge.
Trots det har vi nu fyllt hydraulsystemet med färsk olja och det känns som det ska när jag drar runt ratten. Men jag vågar inte köra igång hydraulpumpen utan att rodret är på plats och cylindrarna kopplade till detsamma. Vi fick hjälp av en verkstad att dra ihop kopplingen som släppt tre gånger.

Vi måste göra lite reklam för marinan, Mylor Yacht Harbour, och varvet här. Det finns all service man kan önska sig och vänlig professionalitet, precis som vi mötte i Portugal i höstas när vi låg uppe på varvet (Sopromar) i Lagos.
Marinan här har en hemsida för den som är intresserad:
http://www.mylor.com

Ute drar regn efter regn över oss. Stundom ruskar vinden i träden omkring oss och vindgeneratorn snurrar igång. I morgon är det två veckor sedan vi lyftes. Vi har snart trampat en ränna i betongen ner förbi verkstäderna. Alla hälsar hjärtligt när vi går förbi och undrar hur det går med rodret. Nere på puben hälsar personalen glatt när vi kommer in i värmen och tar en eftermiddags-pint. Kapten behöver bara visa sig på marinakontoret så står en dator redo med internetuppkoppling.
”Vi-är-hemma-här-klanen”!

Ibland på kvällarna slår jag på 14325 kHz och pratar en stund med amatörradiofolket.
I går kväll kom Pekka på Corona AQ in. Han låg vid Kålö i Stockholms skärgård. Vi pratade en stund.
Sen kom Sylvia på Chiquitita in. Hon ligger i Scotland Bay på Trinidad.
Så Björn på Aprilia. Han ligger i Horta på Azores.
Och naturligtvis Mats, den här gången från sin båt i Fårösund.
Och Helge i Danmark.
Och Gustav i Dalarna.
”Radiopratarklanen”!

Tiden börjar rinna. Vi har nu 4 veckor kvar till dess vi ska börja jobba. Rodret tar sannolikt en vecka till. Då är det tre veckor kvar till jobbet. Det räcker, men vi måste segla praktiskt taget non stop för att hinna och våra besök i Oskarshamn och Visby är i fara.
Vi får se........

Kapten Redaren