Ullabrev nr 1 2001-12-27

Brev från Ulla nr 1, 011227
Haer kommer en liten forsenad julhalsning.Itstallet har inte oppet salange paa juldagarna och vi tillbringade annandagen paa havet.
Akte ut med baaten och badade och snorklade hela dageen. UNderbart!

Ha det bra alla och GOTT NYTT AAR paa Er alla fraan ett underbart Karibien Ulla o Tord

Juldagen 25 december 2001
Kära döttrar, släktingar och vänner!
Jag förstår att ni undrar lite över vad vi har gjort senaste veckan och följande har hänt:
Tillssmmans med Jonas’ och Åsas familjer landade vi på St Lucia vid 17-tiden på tisdagen den 18 dec.
Värmen steg emot oss när vi klev ut planet, det klassiska uttrycket det var som att stiga in i en bastu.
Tord (som jag inte sett på 46 dygn) och Magnus mötte oss vid flygplatsen
och så åkte vi taxi alla 11 in till hotellet där Jonas och Åsas familjer skulle bo.
Och vid 20 tiden var jag vid båten, äntligen.
Vad jag har längtat efter detta. I hamnen låg alla båtar som hade varit med ARC-tävlingen och det var en hel del.
Första dagen åkte vi jolle till en jättefin strand och badade, det var underbart att simma i Karibiska havet.
St Lucia var en mycket vacker ö med palmer och andra exotiska träd och mycket blommor.
Vi var ute vid en ö en bit från marinan och där badade vi och besteg ett litet berg.
För övrigt var det dyrt på St Lucia, framför allt vid marinan.
Stället där man kunde maila tog bra betalt och det gjorde väl att jag inte skickade något därifrån.
Den 21 dec på kvällen startade vi med alla 13 ombord mot Bequia.
Barnbarnen sov skavfötters i akterruffen och vuxna låg lite här och lite där. Jag sov mest ute i sittbrunnen.
Det var stjärnklart och månsken och varmt. Vid 4-tiden vaknade jag (och andra) av att mesanmasten skakade som sjutton och
det visade sig att vindgeneratorn hade lossnat och höll på att trilla ner. Vi fick gå in i lä, vilket tog 2 timmar
och sedan klättrade Magnus upp i masten och surrade fast eländet. Detta innebar att vi blev 4 timmar försenade, men kom fram till Bequia 15:00.
Vi ligger på svaj här (d v s för ankar) och tar oss in till byn och ön med jollen. Ungdomarna bor på hotell,
ett mycket enkelt sådant, mätt med svenska mått.

Julafton firades med inhandling på förmiddagen i 35 gradig hetta tillsammans med lokalbefolkning och mycket båtfolk,
många svenska båtar ligger här. Sedan tog vi taxi, som ser ut som en öppen lastbil,
där man sitter på flaket på soffor. Fläktar skönt.
Taxin tog oss upp på toppen av ön, där alla svenska, norska och danska båtar (besättningen alltså)
var bjudna på glögg och pepparkakor av en svensk kvinna som bor här.
Tänk er att dricka varm glögg i då 40 gradig värme!! Solen stod som högst på himlen och det fanns knappast någon skugga.
Efter detta åkte vi snabbt ut till båten och kastade oss i havet!
Ungdomarna kom ut och så tittade vi på Kalle Anka, som Tord spelat en vid någon tidigare julafton.
Det var jättepopulärt. Hela kajutan var full med ungar och vuxna.
Hotellfolket äter middag på hotellet. Vi fyra andra tog taxi igen och åkte upp mot toppen av ön.
Där åt vi vår julmiddag på en lokal restaurang, Sugar Hill och huset var grisskärt.
Trerätters middag bestående av någon slags friterad mussla och grön soppa, och sedan tog vi alla fyra olika varmrätter,
fylld kyckling med fyllningen utanpå, grillad fisk, entrecote och hummer,
som dessert glass och till mig creme brulee (som jag älskar).
Julafton avslutades i byn på en bar tillsammans med Rappska barn och barnbarn.
Steelbandet spelade typiska Karibienmusik och baren ligger alldeles vid havet. Bättre kan det knappast bli.
Idag är det juldagen och då har vi varit på en restaurang/hotellanläggning på andra sidan ön och ätit juldagsbrunch.
Hotellet ägs av svenskar och vi fick t o m en liten Karibisk snaps till maten.
Där badade vi och hade det jätteskönt.
Kvällen håller på att avslutas med att vi sitter i sittbrunnen och äter lite smått och gott, avokado, pasta från i förrgår,
färsk ananas, salami, ost och rödvin. Herrarna är dagen till ära iklädda slips (och kallingar)!
Månen skiner och himlen är full av stjärnor och natten är alldeles ljummen.
Hoppas ni har det lika bra som vi och än en gång Maria och Sofia hjärtligt tack för julklapp/födelsedagspresent.
Och Anna och Lasse vilka fina kort på familjen!
Kram till Er alla och god fortsättning på helgen.