Planen 2001 - 2002       Rutt

Vår planerade rutt går runt svenska kusten, genom Öresund, Limfjorden och över Nordsjön. Sen ser vi fram mot några veckor i Skottland och framför allt Caledonian Canal samt öarna väster om fastlandet. Efter att ha njutit det skotska vattnet tar gör vi den långa färden ner till norra Spanien och sen längs Portugal. I närheten av Gibraltar ska vi ta upp Arctic Fox för en nödvändig rengöring och bottenmålning (det är då mer än 3 år sen hon var uppe sist). Sen vill vi gärna se både Madeira (där vi ska måla vårt emblem på piren) och Marocko på väg till starten av ARC (Atlantic Rally for Cruisers), vilket är en kappsegling från Las Palmas på Länk till Gran Canaria till Rodney Bay på Länk till St Lucia i Karibien.

Väl framme har vi mer än 4 månader framför oss att luffa runt. Vi planerar att besöka södra delen, främst längs Venezuelas kust. Tobago, Trinidad, Aruba, Bonaire, Curacao .........

Så vidtar den något långa vägen hemåt, någon gång i april 2002. Vi far via Puerto Rico till Bermuda och sen, efter någon vecka, till Horta på ön Faial i Azorerna. Där måste vi naturligtvis måla ett emblem till på kajen!

Sen är det bara vägen hem kvar. Undrar hur det kommer att kännas då ...............?!

November på norra Atlanten

Varför seglar man i november över Atlanten? Jo, redan Columbus och sannolikt många före honom visste, att passadvinden (Trade Winds) blåser lagom hårt åt rätt håll just den tiden. Väntar man för länge blir den för hård, går man iväg för tidigt har man osäkra vindförhållanden. Samma sak fast tvärtom gäller för hemfärden. Man väljer maj månad för starten hemåt. Då är lågtrycken lagom kraftiga (inga stormar förhoppningsvis) och de går långs Golfströmmen från Amerikanska kontinenten. Man får lagom vindar söder om lågtrycken för att komfortabelt ta sig till Azorerna och sedan vidare till England. Motsvarande väderkort finns för alla månader.
Kortet visar dominerande vindar kring cirklar. Strömmarna går västerut norr om ekvatorn och nordostvart norr om Karibien (Golfströmmen). Strömmarna varierar från 0,5 knop till 2-3 knop, och det hjälper oss seglare motsvarande.